وظایف پدر در مقابل نوجوان 11 تا 19 ساله

وظایف پدر در برابر نوجوان چیست؟

با نوجوانتان همسو شوید: هرگاه می خواهد رفتاری بچه گانه از خود نشان بدهد او را مانند یک بچه حمایت کنید و هرگاه مانند بزرگترها رفتار کرد به خواسته و رفتارش احترام بگذارید. 

همیشه در دسترس او باشید: اگر نوجوان احساس کند شما گرفتارید دیگر به سراغتان نخواهد آمد. او باید احساس کند هرگاه بخواهد می تواند به شما دسترسی داشته و از نصایح شما استفاده کند.انتظار نداشته باشید او یکراست سر اصل مطلب برود. ممکن است بگوید: می خواهم ده دقیقه حواست به من باشد. یا بگوید: پدر اوضاع چطور است؟

الگوهای رفتاری و ارزش های خانوادگی که می خواهید در او ایجاد کنید را خود با رفتارتان به او بیاموزید:  با این کار از یک جایی به بعد مسئولیت رفتارش را خودش بپذیرد. نوجوانان غالبا رفتارهای غیر منتطره ای دارند و برخی عوامل خارجی باعث اتخاذ تصمیم های غیر عاقلانه می شود.

در دوره ی نوجوانی نقش پدر به یک مشاور تبدیل می شود: شما باید پس از شنیدن حرف های نوجوانتان او را راهنمایی کنید. نه اینکه او را وادار کنید که صرف اینکه شما پدرش هستید از شما اطاعت کند. همواره کاری کنید شما را مشاوری فهمیده بداند زیرا شما برای او مظهر قدرت هستید و نوجوان آموخته است که کسی که اقتدار دارد خطا نمی کند.

با استفاده از وسایلی که متعلق به شماست و نوجوانتان علاقه ی زیادی به آن دارد، می توانید او را تربیت کنید: مثلا نوجوان 18 ساله تان می خواهد از اتومبیل تان استفاده کند. شما می توانید از او بخواهید رفتارش آنگونه باشد که شما از او انتظار دارید تا کلید اتومبیل را به او بدهید.

برگرفته از " نقش پدر در مراقبت و تربیت کودک" کاری از " دکتر ویلیام سیرز"

مطالب مرتبط:

نظرات کاربران

ارسال نظر

کاربر گرامی:
برای ارسال نظر می بایست در سایت عضو باشید. ورود / عضویت