باج گیری عاطفی

دنیای باج گیری عاطفی بسیار درهم و برهم است. در حالی که بعضی از باج گیران به وضوح منظور خود را بیان می کنند، گروهی دیگر پیام هایی متناقض ارسال می دارند و اغلب اوقات با مهربانی رفتار می کنند و گهگاه دست به باج گیری می زنند. به همین جهت شناسایی رفتار استثمارگرایانه در روابط بسیار دشوار است.

به یقین باج گیرهایی هستند که با قدرت و بدون هیچ ابهامی دست به تهدیدات مستقیم می زنند و به شما یادآوری می کنند که اگر طبق خواسته هایشان عمل نکنید، چه اتفاقی خواهد افتاد و با قاطعیت به عواقب ناگوار عمل شما اشاره می کنند. «اگر مرا ترک کنی دیگر حق نداری بچه ها را ببینی.» و یا «اگر از برنامه ی من حمایت نکنی، برایت توصیه نامه نمی نویسم.» تهدید آشکار، قصد و نیت بی چون و چرا.

باج گیری عاطفی آهسته آهسته و به شکل خزنده ای بر ما غلبه می کند، با رفتاری که به طور نامحسوسی با رفتار طبیعی متفاوت است و به تدریج به اعمالی منتهی می شود که در ابتدا بی درنگ و سپس گسترش می یابند و سلامتی ما را به خطر می اندازد.

باج گیری عاطفی می تواند میان دو دوست، دو شریک تجاری، و یا دو همکار نیز صدق کند. موضوعات متفاوتند اما روش ها و اعمال یکسانند.

برگرفته از کتاب باج گیری عاطفی به نویسندگی دکتر سوزان فوروارد، انتشارات پیکان

نظرات کاربران

ارسال نظر

کاربر گرامی:
برای ارسال نظر می بایست در سایت عضو باشید. ورود / عضویت