درخواست کودکان

برخی بچه ها مدام فقط می خواهند و همین حالا هم می خواهند. و اگر به دستش نیاورند جیغ و داد به راه می اندازند و تا زمانی که به خواسته هایشان نرسند به بدخلقی شان ادامه می دهند.

در چنین مواقعی تسلیم شدن موجب می شود خواسته های کودک خیلی زود به مطالبات و امر و نهی تبدیل شوند و زندگی تان را تحت کنترل خود بگیرند. پس باید به خواسته های کودک گوش کنید و اگر پاسخ تان" نه" است ، قاطعانه نه بگویید و هرگز نگویید "شاید". از سویی دیگر اگر دلیل خاصی وجود ندارد که به درخواست کودک نه بگویید. آن را عملی سازید، چرا جواب مثبت ندهید؟ امتناع مداوم یا تسلیم شدن مداوم همیشه اثرات منفی به دنبال خواهد داشت. 

دلایل گوناگونی وجود دارد که چرا کودک همواره چیزهایی را می خواهد.مثلا شکلاتی در مغازه، اسباب بازی جدید و ...و اگر خواسته اش را به دست نیاورد بدخلقی می کند. دلیل اصلی اش این است که او می داند که هرگاه چیزی را بخواهد با جیغ و فریاد به خواسته اش می رسد و با این روش روی والدینش تسلط دارد.  مثلا اگر هدف شما این است که به خرید شکلات نه بگویید، هرگز نباید بعد از اصرارهای کودک بگویید: خوب باشد، برایت شکلات می خرم. اینکار بدرفتاری را در او تقویت می کند.

برگرفته از " چگونه رفتارهای خوب را به کودکم آموزش دهم؟ " اثر " دکتر استیفن گاربر، دکتر ماریان دنیز گاربر، روبین فریدمن اسپیزمن"

مطالب مرتبط:

نظرات کاربران

ارسال نظر

کاربر گرامی:
برای ارسال نظر می بایست در سایت عضو باشید. ورود / عضویت