سه راه متداول مقابله با تله های زندگی

سه سبک مقابله ای رایج در برخورد با تله های زندگی:

تسلیم: اغلب الگوهای خود آسیب رسانی که در زندگی تکرار میکنیم تسلیم در برابر تله هاست. تسلیم شدن باعث می شود دامنه ی شرایط ناگوار کودکی به بزرگسالی کشیده شود. به همین دلیل در برابر شرایط ناگوار فعلی دچار درماندگی می شویم.  اگر چه به وجود تله های زندگی اذعان داریم، اما برای تغییر آن ها تلاشی نمی کنیم و این بی انگیزگی باعث تداوم این تله ها می شود.

فرار:  یکی از شیوه های مقابله با تله های زندگی است. زمانی که تله ی زندگی فعال شود، عواطف منفی مثل غم، اضطراب، شرمساری و خشم بر ما غلبه می کنند و با فرار کردن از این تله ها از درد ناشی از این هیجان ها می گریزیم. مشکل فرار این است که هیچگاه راز غلبه بر تله ی زندگی را نخواهیم آموخت. و اگرچه در کوتاه مدت از درد و رنج ها رها می شویم، اما عواقب آن ها به تدریج نمایان می شود.

حمله:  اگرچه در نگاه اول سالم به نظر می رسد، اما افرادی که از این روش برای رهایی از تله ها استفاده می کنند معمولا آرامش روانی ندارند، احساس بی ارزشی می کنند، اعتیاد به کسب تشویق از سوی دیگران دارند، توانایی اعتماد کردن به دیگران را از دست می دهند، هیچگاه یاد نمیگیرند با نقص های خود کنار بیایند، مسئولیت شکست هایشان را نمی پذیرند و اغلب به شدت افسرده می شوند.

 

برگرفته از " زندگی خود را دوباره بیافرینید " کاری از "جفری یانگ"،  "ژانت کلوسکو"

نظرات کاربران

ارسال نظر

کاربر گرامی:
برای ارسال نظر می بایست در سایت عضو باشید. ورود / عضویت