پیش نیاز های رشد کودکان

enlightenedپیش نیاز های رشد کودکان 


محیط دوران کودکی لازم نیست بی عیب و نقص باشد، بلکه بایستی به اندازه کافی خوب باشد .
کودکان نیازهای بنیادینی دارند که برای تعادل و بهزیستی در دوران بزرگسالی بایستی این نیازها به برآورده شوند. 
این نیازها عبارت اند از :

 

  • امنیت بنیادین : 

کودک به محیط خانوادگی با ثبات و امن نیاز دارند، کودکانی که احساس امنیت می کنند می توانند آرام باشند و به دیگران اعتماد کنند . اگر این نیاز کودک برآورده نشود کودک مدام احساس ناامنی و خطر می کند.

 

  • ارتباط سالم با دیگران:

کودکان برای اینکه بتوانند ارتباط سالمی با اطرافیان داشته باشند نیاز به عشق و همدلی ، احترام ، محبت ، درک و راهنمایی دارند . و این نیاز در بین خانواده و همسالان برآورده می شود . 
کودک از طریق این روابط می تواند در گروه های اجتمایی بزرگ قرار بگیرد اگر والدین افرادی سرد و بی مهر باشند و نتوانند با کودک ارتباط سالم برقرار کنند دچار تنهایی و مشکلات برقراری ارتباط می شوند و افرادی منزوی میشوند که از همه افراد کنار گیری میکنند. 

 

  • خود مختاری : 

خانواده باید کودک را به سمت استقلال یابی و خودمختاری تشویق کند والد باید به کودک مهارت خودکارآمدی و مسئولیت پذیری آموزش بدهد و کمک کنند که فرزندشان با جسارت به مقابله با مشکلات دنیای اطراف برود و او را به سمت کسب هویت مستقل تشویق کنند . 
اگر این نیاز کودک برآورده نشود آن ها هیچ گاه به استقلال فکری عاطفی و رفتاری نخواهند رسید.

 

  • عزت نفس سالم : 

اگر خانواده به کودک قدر و منزلت بدهد و بدون عیب جویی و یا طرد افراطی کودک را تشویق و تحسین کند عزت نفس سالمی در او رشد پیدا خواهد کرد .کودکانی که در دام این تله میافتند دچار احساس بی ارزشی می شوند که با برتری طلبی و فخر فروشی و تکبر سعی می کنند سر پوشی بر این احساس بگذارند ، آسیب هایی که به عزت نفس کودک وارد می شود احساس شرمساری را در او دامن میزند .

 

  • خودابراز گری :

خود ابرازگری را می توان ، آزادی در بیان نیازها و احساسات و تمایلات طبیعی تعریف کرد . به کودک باور دهید که نیاز هایش به اندازه نیاز های دیگران مهم است ‌او را تشویق کنید که به سمت تمایلات و علایق طبیعیش برود. 
اگر در خانواده جلوی خود ابراز گری کودک گرفته شود یا بخاطر ابراز نیاز ها و تمایلات و احساس ها ، کاری بکنید که احساس شرمساری بکند ، دچار بی ارادگی و ناتوانی می شود و باعث بروز خشم و دلخوری از والد میشود. به کودک اجازه دهید کودکی کند .

 

  • پذیرش محدویت های واقع بینانه : 

والدین باید برای رفتار های کودک پیامد هایی را لحاظ کنند و به خویشتن داری و انضباط فردی کودک پاداش بدهند . 
به آن ها بیاموزید که مسئولیت و عواقب رفتار هایشان را بپذیرند و کمک کنید که دیدگاه دیگران را درک کنند و به دیگران صدمه نزنند و به آزادی و حقوق افراد احترام بگذارند .

 

اگر این نیازها برآورده شوند کودک معمولا به سلامت روانشناختی دست خواهد یافت. اما اگر مشکلات جدی و اساسی در راه برآورده سازی این نیازهای داشته باشد، کودک بعدها با مشکلاتی دست به گریبان خواهد بود. ما این مشکلات "تله زندگی "می نامیم.wink

 

منبع : از کتاب " زندگی خود را دوباره بیافرینید " اثر جفری یانگ ، ژانت کلوسکو 

نظرات کاربران

ارسال نظر

کاربر گرامی:
برای ارسال نظر می بایست در سایت عضو باشید. ورود / عضویت