جلوگیری از آزار و تمسخر کودکمان توسط هم سالانش

اگر کودکم مورد آزار و تمسخر هم سن و سالان خود قرار گرفت، چه کار کنم؟

از بعضی جهات، هر کودکی قربانی آزار دیگران می شود. هم کلاسی ها یکدیگر را اذیت می کنند، خواهر و برادر ها به همدیگر توهین می کنند. اذیت های گاه و بی گاه بخش اجتناب پذیری از رشد هستند. با این وجود، وقتی کودکی در خانه، در مدرسه، یا از سوی بچه های همسایه مورد اذیت قرار می گیرند این وضعیت جدی است و والدین باید مداخله کنند.

کودکی که مورد آزار دیگران قرار گرفته، علی رقم احساسات موجود، به کمک والدینش نیاز دارد. اگر او اغلب اذیت می شود، عزت نفسش جریحه دار خواهد شد. شاید او هم همان نگرش همتایانش را نسبت به خودش پیدا کند و باور کند که مستحق زورگویی است. سپس رفتارش کودکان دیگر را تشویق می کند به سواستفاده از او ادامه دهند.

گاهی او در واقع دیگران را به زورگویی دعوت می کند تا به این روش توجه دیگران را به خودش جلب کند. اگر او احساس کند دوست داشتنی نیست یا تنهاست و هیچ دوستی ندارد، شاید به این باور برسد که هر نوع توجهی از سوی دیگران بهتر از بی اعتنایی است. ممکن است خودش را مسخره کند زیرا هیچ راه دیگری ندارد، (( نگاه کن، من مثل گاو می مانم.))

در اغلب موارد، کودکان به این دلیل انگشت نما می شوند که خودشان آسیب پذیرند یا پذیرفته اند که با دیگران فرق دارند. ممکن است کودکی به دلیل وزن، قد، مدل مو، نوع لباس و عدم توانایی در انجام حرکات ورزشی یا برخوردار نبودن از قدرت جلب توجه، آزار ببیند. شاید فقط به این دلیل او را اذیت می کنند که قدرت دفاع از خودش را ندارد و به همین دلیل هدف سهل الوصولی است.

اگر فرزندتان از آزار دیگران شکایت می کند، ابتدا به او اطمینان خاطر دهید، (( هیچ کس دوست ندارد اذیت شود. تو نباید کسی را با این کار تهدید کنی زیرا خودت می دانی که این کار چه احساس بدی دارد)). بگذارید بداند هرگز او را رها نخواهید کرد تا به تنهایی از خود مراقبت کند. سپس هر دو با هم به دنبال راههایی باشید که شرایط بهتری برای فرزندتان به وجود می آورد.

اگر کودکتان مدام از اذیت و آزار شکایت دارد، احتمالا باید روابط بین اعضای خانواده خودتان را بررسی کنید. آیا فرزندتان رفتارهایی دارد_ یا شما می گذارید_ که مورد آزار خواهر یا برادرش قرار بگیرد؟ اگر چنین است، احتمالا بیرون از خانه نیز در شرایط مشابهی قرار می گیرد و اجازه می دهد همتایانش او را اذیت کنند. آیا با همه ی اعضای خانواده تان یکسان و با احترام برخورد می شود؟ آیا تحقیر کردن در خانه ی شما امری عادی است؟ آیا در مورد سازگاری افراد خانواده با هم پافشاری می کنید؟ آیا تفاوت های بین فرزندتان را تحمل می کنید؟ آیا بر فضای خانه تان فشار عصبی حکم فرماست؟ آیا نقاط قوت فرزندتان را خاطرنشان و توانایی هایش را تحسین می کنید؟

نظرات کاربران

ارسال نظر

کاربر گرامی:
برای ارسال نظر می بایست در سایت عضو باشید. ورود / عضویت