پاداش و مجازات کودک

اگر بخواهیم کودک ما رفتاری را تکرار کند باید بعد از انجام آن کار به او پیامد خوشایندی(پاداش) بدهیم. و اگر می خواهیم رفتاری را هرگز تکرار نکند، باید پیامدی ناخوشایند(مجازات) به او بدهیم و سر حرف خود بمانیم تا او از رفتارهای نامطلوبش دست بردارد. 

انواع پاداش عبارت اند: مادی، فعالیتی، ضروری

پاداش مادی: شامل پول یا هر چیزی است که با پول به دست می آید. مانند خرید توپ و عروسک.

پاداش فعالیتی: برای این پاداش نیازی نیست پولی خرج شود. فقط فعالیتی انجام می دهیم که کودک از انجام آن بسیار لذت می برد. مانند: بردن کودک به پارک 

پاداش ضروری: این نوع پاداش به این معنا است که "باید" والدین پس از مشاهده ی هر رفتار مطلوب از طرف کودک آن را انجام دهند. مانند: تشویق کلامی، بغل کردن، بوسیدن و ...

البته لازم به ذکر است که در پاداش دادن جنبه ی خوشایند یا ناخوشایند بودن نسبی است. ممکن است برای یک کودک بستنی پاداش باشد و برای دیگری پیتزا یا شکلات.

بهترین راه برای تکرار رفتار خوشایند در کودکان این است که ابتدا از پاداش مادی به همراه پاداش ضروری استفاده کنیم. سپس کم کم از پاداش فعالیتی به همراه پاداش ضروری استفاده کنیم و به تدریج فقط از پاداش ضروری استفاده کنیم.

انواع تنبیه عبارت است از: بی توجهی، فعالیتی، محرومیت

بی توجهی با روش هایی مانند: استفاده از صندلی تنهایی، قهر، اتاق فکر، صندلی تفکر، ایستاندن در کنار دیوار، قابل اجراست. که این روش برای کودکان زیر 4 سال بهترین پیامد ناخوشایند برای رفتارهای ناخوشایند آن ها محسوب می شود.

 

برگرفته از کتاب " رفتار درمانی" کاری از " علیرضا تبریزی"

نظرات کاربران

ارسال نظر

کاربر گرامی:
برای ارسال نظر می بایست در سایت عضو باشید. ورود / عضویت